Positiv Klaverundervisning

Hvem har ikke mødt op til et kursus eller en lektion i noget og blevet demotiveret pga. man synes læreren var det modsatte af positiv eller motiverende? – En tanke jeg havde for et stykke tid siden var: ”Det er altid let at kritisere andre, men derimod svært at kritisere sig selv”. Som lærer bliver man nød til at være meget selvkritisk for at eleven kan føle sig tryg. Mange lærere er kritiske når det kommer til materialet som skal læres og de ting eleven gør, men sjældent er de kritiske i hvordan de får eleven til at føle sig.

Typisk sker der det, at læreren bliver frustreret over at eleven ikke kan formå at spille stykket ordentligt, trods lærerens repetitive gentagelser af hvad der skal gøres. Det er som om at læreren føler han gør sit bedste for at lære eleven stykket og eleven bare ikke ser ud til at fatte det. Læreren bliver negativ og eleven bliver negativ i at blive kritiseret og måske ender med at føle sig dum og ikke gider at øve.

Lad mig understrege at det er læreren der er problemet her og IKKE eleven. – Når en elev kommer og vil lære at spille klaver og læreren ikke formår at lære eleven det, så skyldes det 100% at det er læreren som ikke formår at inspirere eleven til at ville yde sit bedste. Hvad man som lærer bør gøre er at tage ansvaret på sine skuldre og indse at der er noget i vejen med undervisningen, og at den kan forbedres.

Nøglen til at komme ud af den negative undervisning og frustrationerne over ikke at opnå resultater, det er ved ALDRIG nogensinde at få eleven til at føle sig dårlig tilpas. Dette gøres ved, at eleven lærer tingene fra flere forskellige vinkler og ikke kun fra én vinkel. Dvs. hvis eleven skal lære at spille staccato, så vil man ikke bare gøre det ud fra et enkelt klaverstykke, men derimod øve det at spille staccato på flere forskellige måder. Dette kan være at spille en melodi man kender i forvejen staccato – eller spille en skala staccato – eller have specifikke staccatoøvelser – notere staccatorytmer ned og spille det m.m.

Når man begynder at lære tingene fra mere end én vinkel, så vil læringen forstærkes og eleven til få en følelse af virkelig at forstå det på et højt niveau og føle sig ekstrem godt tilpas. Læreren vil under ingen omstændigheder brokke sig hvis eleven spiller det forkert, men i stedet koncentrere sig om at eleven forstår det uden at virke fordømmende og deraf skabe negativitet i elevens sind.

Desuden kan meget af frustrationen undgås ved at læreren bliver bedre til at analysere og bryde stykket nede i detaljer, så eleven føler sig tryg i de ting som der skal spilles i noderne. Dvs. eleven lærer på forhånd at mestre de detaljer musikken indeholder før stykket det spilles.  – Derved vil eleven føle sig mere tryg med stykket når det skal øves og vil kunne lære det hurtigere.

Som nævnt i forrige artikel, så handler klaverundervisning for læreren om at gøre musikken simpel og forståelig, hvor elevens mentale opgave vil være at bygge de elementer sammen som læreren giver, til at kunne forstå stykket som helhed.

Læs artikler hver mandag her på Klaverskolen.dk

Jesper, oktober 2018

skriv en kommentar